06 september 2013

Varp blev stränggarn

Posted in Uncategorized den 12:28 av Ann-Christin Lindström Larsson

Då var den här resan slut. Jag har buntat ihop min linvarp, direkt från ganbommen, till lagom tjocka stränggarnsbuntar och vävt en löpare i en bomullsvarp. (tuskaft.wordpress.com/2013/08/31/lek-med-restgarner )Teknik tuskaft med glesränder. Jag visste inte hur det färdiga resultatet skulle bete sig, skulle det dra ihop sig på bredden pga de glesa partierna? Men nej, lininslaget är så pass styvt att det håller ut bredden fint.  Det blev en skojig kort löpare, vi får se om den platsar någonstans.

Men sen hade jag ju fortfarande lite varp kvar av tuskaft/glesrändsvarpen och tänkte nog att inte heller den skulle gå till spillo. I mina lådor fanns en bunt piassava, som jag köpt på någon vävmässa.  Dessutom har jag då och då tagit vara på innerpåsarna till bag-in-boxviner, någon slags lite tjockare aluminiumfolie. Nu fick de visa om de kunde bli till nytta.

Jag vävde en fåll av tjock lintråd, jag hade en rulle liggande av en grovlek jag inte riktigt kan bestämma. Sen vävde jag in en bunt piassava, ett lininslag och därefter foliet, rullat ungefär lika tjockt som piassavan och ett lininslag igen. Det krävdes ett ordentligt slag med bommen för att foliet skulle lägga sig tätt och fint. Ja så löpte det på , ganska fort gick det, Det svåraste var att hålla ihop piassavabuntens spretiga strån.

Det blev ett karottunderlägg🙂

Bild

Löparen som blev till av kasserad linvarp.

Varplöparen-3

Närbild av

Bild

Piassava och folie

Bild

Det kan nog fungera

7 kommentarer »

  1. Lisa Hjelmqvist said,

    Hej Anki!
    Har du möjligtvis vävnota för Västbo härads dräkttyger? Södra Unnaryd, Småland är dräkten som ska återskapas.
    Vänligen, Lisa

  2. Maud Kullberg said,

    Hej Anki!
    Har med stort intresse läst mig igenom Din vävblogg och Dina vävbekymmer från början till det sista jag kan hitta! Har dessutom hittat Din filt i Sovögat! Och ”Ankis filt” heter den också. GRATTIS!! Det har du förtjänat. Jag blir så glad när jag läser Dina inlägg. Vill gärna att Du väver mycket mer och skriver mycket mer, men vad kan väl jag begära som har mina vävstolar orörda i flera månader (ibland ännu längre). Just nu har jag kommit igång med vävning och väver febrigt.
    Så kan det bli.

    Bästa hälsningar
    Maud

    • Hej Maud och tack för din kommentar. Jag har haft vävuppehåll sedan slutet av november och just nu kommit igång igen. Ev ska jag berätta på bloggen om vad som händer, det senaste året har jag haft ont om tid för dokumentation av det slaget. Men vi får se, just nu känns det som om jag står i början av ett år med gott om tid för sånt som är roligt – typ vävning🙂
      Lycka till själv med ditt vävande, det är ju en av de bästa sysselsättningar man kan ägna sig åt.
      Varma hälsningar
      Anki

  3. Mari said,

    Hej! Mycket härlig blogg att läsa🙂 Intressant med öglemohair i varpen. De nöttes inte av i skeden?
    Och så undrade jag var du fått tag i piassava. Har själv letat utan resultat.
    Ha det bra!

    • Hej och tack för din hälsning.
      Öglemohairgarnet fungerade helt utmärkt. Vid något tillfälle brast ett par varptrådar men jag tror inte jag lagade mer en fyra-fem trådar under hela vävningen. Piassavan köpte jag på en vävmässa, jag ska leta lite och se om jag hittar vem som sålde det.
      Varma hälsningar
      Anki

  4. Deborah Kaplan said,

    Hello, Anki. What a great piece! I am going to be teaching a class on the use of unusual materials in weaving. I wonder if it would be possible to use your photo of the piassava, foil and linen piece in my talk? With proper attribution to you and your blog, of course.

    Debbie


Kommentera

